onsdag 4 mars 2015

Textil - tova med ull

Under en dag i skolan fick vi prova på att tova och oj vad roligt det var!
Vi fick fria händer till att tova vad vi ville, men det skulle vara en saga eller också kunde man hitta på en saga. I min grupp var vi tre personer och vi valde att tova berättelsen om Rapunzel.

Vi började med att göra bakgrunden som vi sedan skulle tova på.

Vi började med att lägga ut vit ull på en svart soppåse. Sedan sprejade vi ullen med ljummet vatten blandat med såpa. Efter det gick vi på påsen så att ullen skulle bli mer kompakt. Slutligen rullade vi ullen till en lång "korv" och med hjälp av våra fötter rullades korven till ullen fick den form som vi ville ha. 

När vi hade tillverkat våran bakgrund var det dags att börja med sagan. Vi tovade fast figurerna med hjälp av en nål (denna var väldigt vass, så man fick vara försiktig).
Detta var en väldigt rolig teknik att använda sig av. Jag trodde att det skulle vara väldigt svårt att få till alla figurer så att det blev som vi ville ha det, men faktum var att det var väldigt lätt! Jag anser att det var mycket lättare än att till exempel måla. Vårt konstverk blev precis som vi ville ha det.

Det färdiga resultatet. 

Samtidigt som vi tovade samtalade vi om hur många matematiska begrepp man faktiskt kan få in genom att använda sig av tekniken. Begreppen vi kom på var bland annat: stor och liten, antal, former samt lägesbeskrivning.
Jag tror att en grupp med barn skulle tycka det är roligt att tova. Eftersom det är en tidskrävande aktivitet tror jag det är något som man hade kunnat hålla på med under en väldigt lång tid. Nålen som vi använde oss av, var som jag tidigare nämnt väldigt vass. Om man skulle använda sig av en sådan nål i förskoleverksamheten är det väldigt viktigt att pedagogerna är närvarande hela tiden så att inget farligt inträffar.

Att använda sig av tovning är väldigt rogivande för barnen. Har förskolläraren ordnat aktiviteten bekvämt med plats och tid brukar det bli en väldigt lyckad aktivitet. En grupp med fyra barn brukar vara lagom när de ska arbeta med ull. När barn och pedagoger tillsammans arbetar med ull brukar det skapas fina samtal. Att tova passar bra både för de yngre och äldre barnen. Tovning med ull är ofta något nytt för de flesta barn. Därför är det lämpligt om pedagogen introducerar aktiviteten genom att berätta för barnen om den historia och bakgrund som tovning och ull har. Förskolläraren kan samtala med barnen om vad ullen kommer ifrån. Pedagogen kan prata om att ullen klipps av från fåret, hur den rengörs för att sedan hamna på förskolan. Vad samtalen handlar om får styras av barnens ålder. Har förskolan möjlighet att besöka en gård med får brukar detta vara en givande inspirationskälla (Björkdahl Ordell m. fl. 2010 s.18).

Referenser

Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnycke: Susanne Björkdahl Ordell].




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar