onsdag 27 maj 2015

VFU uppföljning

Efter VFU:n brukar vi ha något som heter VFU uppföljning. Denna terminen skulle var och en ta med sitt didaktiska material till detta tillfälle. Lektionen inleddes med att varje student fick ungefär tio minuter till sitt förfogande. Under denna tiden fick man berätta och visa upp sitt didaktiska material för kurskamraterna. Eftersom vi är många studenter kunde inte alla vara i en och samma grupp. Därför delades klassen in i fyra grupper om cirka 14 elever i varje grupp. När alla hade beskrivit och samtalat om sitt didaktiska material hade vi en liten minimässa. Varje student fick ställa upp sitt material på ett bord. Sedan gick vi runt och tittade på vad alla hade skapat. Man fick ställa frågor och fotografera. Detta var en dag full av inspiration! Alla hade gjort otroligt vackra och pedagogiska material tycker jag. Jag passade på att ta många kort som jag tänker spara tills det är dags att börja arbeta på riktigt. Då kommer jag plocka fram fotografierna för att få inspiration till olika temaarbeten och så vidare.

Under dagen fick jag mycket inspiration!

Under en föreläsning/workshop i skolan gav Carina Mattsson [1] oss många bra tips. Detta på aktiviteter man kan göra och material man kan skapa. Alla dessa saker berörde matematik. En sak fastnade jag extra mycket för. Det var en halsduk som bestod av olika fält och olika färger. Denna kunde man till exempel använda sig av när man går till skogen med barngruppen. Då kan man som pedagog veckla ut halsduken och fråga barnen om de kan hitta saker i naturen som har olika färger. Hittar barnen ett brun kotte lägger de kotten på det bruna fältet. Hittar de istället gula löv lägger de dessa i det gula fältet. Beroende på vilken årstid det är hittar man självklart olika många föremål i olika färger.

En klasskamrat hade skapat ett liknande didaktiskt material som jag fastnade väldigt mycket för. Hon hade sytt en orm med olika färger. Ormen kunde till exempel tas med till skogen. Detta var en väldigt rolig idé som jag kommer ha i åtanke i framtiden. 

Den pedagogiska ormen vill jag själv skapa i framtiden

Referenser

[1] Carina Mattsson. Föreläsning/workshop - Matematik, Högskolan i Borås, den 23 mars 2015. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar