Under några veckor hade pedagogerna tagit emot "skräp" av föräldrarna. Det kunde vara mjölkartonger, äggkartonger, korkar, tapetkataloger med mera. Under min VFU fick barnen under en hel förmiddag pyssla med dessa saker.
Efter en kort morgonsamling fick barnen sätta igång och pyssla. Förskollärarna hade berättat för barnen att de fick skapa precis vad de ville. Det enda som kunde sätta gränser var barnens fantasi. De fick välja om de ville arbeta ensamma eller i grupp. Många barn valde att arbeta i grupp om två eller tre medan andra ville arbeta själva. Allt material som hade samlats in från föräldrarna lades i en stor hög mitt på golvet. Det var verkligen som ett smörgåsbord för barnen tycker jag.
Barnen fick välja vilka saker de ville pyssla med
När barnen hade plockat det material de ville ha, spred de ut sig på olika platser i klassrummet. Några barn ville sitta vid borden och pyssla. Andra ville stå eller sitta på golvet. Under förmiddagen gick jag runt och hjälpte de barn som ville ha hjälp. Vissa ville ha hjälp med att hälla upp färg medan andra behövde hjälp med att utveckla sina tankar och idéer. Jag försökte verkligen finnas där och framförallt se varje barn och varje barns fantastiska idéer. Som blivande förskollärare anser jag det är viktigt att vara med i processens gång och inte stå bredvid och se på. Vid vissa situationer behöver man som pedagog ibland ta ett steg tillbaka och till exempel observera. Men när det kommer till skapande aktiviteter anser jag det är viktigt att vara med i processen samt inspirera barnen. Eriksson, Mattson, Strömbom (2004 s.9) betonar vikten av att ibland vara med i barngruppen och göra samma sak som barnen. Detta för att inspirera barnen och få dem att komma igång.
Skapandet var i full gång!
I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 beskrivs det att alla som arbetar i skolan ska:
- Stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan.
- Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel.
- Ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande (LGR11 s.9).
Dessa mål berörde vi bland annat under förmiddagen då vi arbetade med hållbar utveckling.
En del barn skapade bilar av skräpet...
...medan andra tillverkade hus och rymdskepp
Det var en väldigt rolig och händelserik förmiddag. Jag är glad att de arbetade med just detta under min VFU. Det var så roligt att se barnen i deras skapandeprocesser och se alla kreativa idéer som de hade.
Referenser
Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1-5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2557
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar